Tuntumapumppailua, vai mitä lie tämä nykytrendi?

Iltaa!

No niin, taas menty etiäpäin ajassa ja hyvin mennäänkin. Ainut että vähän flunssaa iski alkuviikosta mutta kyllä tämä tästä. Uudella treenijaolla on mukava ollut painaa menemään, tulee niin paljon vaihtelua treeneihin että odottaa jokaista treeniä kuin aamua sarastavaa. :)

Nyt on taas jälleen kerran ollut paljon keskustelua, ylläriylläri, tuntumahinkkauswhatevöö bodailusta etenkin pakkotoistolla ketjussani. Ihmiset vaan nyt pahasti ymmärtää sen asian väärin, kun haetaan optimaalista asentoa treenatessa kohdelihasta, niin se suoraan rinnastetaan siihen että se olisi jollain tavalla hifistelyä ja jonnijoutavaa potaskaa. ”Sä oot kehittynyt kovasti koko treeniurasi ajan, niin miksi sä vaihat tämmösen höpöhöpö hurujumppaan toimivan tyylisi?” – on se yleisin lausahdus nyt ollut. Siihen suoranainen vastaus on se, että olen treenannut lähinnä voimannostoa joka on ihan VÄÄRÄ laji minulle. Jos kerta kehitys on ollut kovaa viimesen 6 vuoden aikana, niin mitä se kehitys nyt on, kun asiat tehdään hieman paremmin?

Lisäksi jos minä haluan tehdä itselleni pitkän uran, on silloin ehkäistävä loukkaantumiset, nivelvaivat jne. Myös pitää ottaa huomioon sekin asia, että lihasharjoittelulla (ei voimaharjoittelulla) kehitys myös sarjapainoissa LIHASTA TEHDESSÄ on paljon progressiivisempaa. Joudut ehkä alussa käyttämään pienempiä painoja kuten minä, mutta koko ajan tullaan ylöspäin ja missään vaiheessa ei vieläkään ole tullu sellaista stoppia, jolloin jäisin hinkkaamaan paikalleni.

Treenatessani voimapodausta, painot kasvoivat nopeaa tahtia liiankin suuriksi ja sitten jäätiin paikalleen himmailemaan. Paikkoja kolotti ja ei tiennyt oikein mitä lihasta sitä sitten treenasi? Olkapäitä, ojentajaa vai rintaa? Treenasin kaikkia… no ei se ollut hyvä asia, etenkään palautumisen suhteen.  Se oli aina pois seuraavasta treenistä, kun paikat oli väärältä alueelta kipeänä.  Ihmiset sanoo salilla sitä, että: ”Hitto oli kova rintatreeni viime viikolla ja vieläkin on kipeänä tuosta olkapään ja rinnan välistä”. NIin, no lihashan kyllä palautuu suurimmalla osalla ihmisistä karkeasti viimeistään 70-80h sisään treenistä, mutta hermosto ja nivelet eivät välttämättä palaudu edes viikossa. Onko se niin optimaalista treeniä kehonrakennusta ajatellen? No ei mun mielestä..
dami
Sitten tämä perus. Annetaan pientä vinkkiä miten takakyykyn saa eristettyä reisille lähestulkoon kokonaan. No sehän tyrmätään heti täysin: ”Sitä on iät ja ajat tehty kyykkyjä mahaa työnnetään vyötä vasten ja mennään pohjaan ja tullaan ylös, ei sitä kannata hifistellä, miksi se pitäisi eristää etureisille?”

Todellisuudessa kun sä teet sen perus kyykyn vapaalla tangolla, niin reisille kohdistuva rasitus on hatusta heitettynä 30% luokkaa.. Sen voi käytännössäkin kokeilla. Otat tangon niskaan ja lähdet kyykistymään. Noin 90 asteen kohdalla pysähdy paikallesi ja ole hetki siinä. Missä sulla on jännitys suurimmaksi osaksi?
A)  Etureisillä
B) Alaselällä, persuksella, polvinivelellä
C) Käsillä???!

Oikea vastaus on B).

Sitten kun sä isket tarpeeksi paksun koron kantapäiden alle tai omaat hyvät kyykkykengät, otat tangon ylös niskaan, työnnät rintakehän ulos, vedät vatsan tiukaksi ja pidät sen siellä, työnnät lantiota varovasti eteenpäin niin ettei takapuoli pyllähä taaksepäin vaan pysyy suorana koko liikkeen + ja – vaiheen ja laskeudut alas, pysähdyt 90 asteen kulmaan. Missä sulla on jännitys tällöin?

A) Etureisillä suurimmaksi osin.

Takareidet voidaan treenata eristävästi ihan omana treeninään niille tarkoitetuilla liikkeillä. Koukistuksilla ja SJMV…

Jokainen toki saa treenata ihan miten itse haluaa, mutta kun treeniohjelmaan tehdään jakoja, niin eikös ne lihakset pidä treenata silloin eri osissa?

Semmosia mietteitä tälle kertaa. Asiat voi aina tehdä paremmin, enkä väitä, että minäkään teen nyt asioita oikein vaan ehkä vähän paremmin kuin ennen. Monelle se tuntuu olevan kova pala purtavaksi tässä nyky-podaus-kulttuurissa. :) Ei nämä ole mitään hifistelyasioita, vaan ihan perus punttitreeniä. Alussa vaan joutuu painoja hieman karsimaan. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Entistä fiksumpana… Lisäksi selkätreenit videolla!

Viikonloppu menikin sitten FitClubFinlandin koulutuksessa. Nyt olemma sitten virallisesti kyseisen yrityksen personal trainereita. Uusitalon Ari, Savolaisen Marko ja Skytan Hanna piti meille luentoja treeneistä, ruokailuista yms. ja tuli paljon uuttakin tietoa haalittua.

Jatkossa jos haluatte treeniohjausta ja valmennusta, niin pistäkää meiliä näin alkuun vielä vanhaan sähköpostiosoitteeseen ( pekka ( at ) fitgroup piste fi )  tai kommenttiboxiin oikealla sähköpostiosoitteellanne (ei näy muille, en hyväksy valmennushalukkuuskommentteja muille näkyväksi). Pistetään lihat turpoamaan, rasva palamaan ja tavoitekunto todeksi!

(kuva Tiia Alasimi)

Pitkäksi meni aina päivät ja uuvuttavaa oli, onneksi kuvausten aikana sentään sai levähtää valtaistuimelleen. :) Metallisydämelle kiitokset kuvasta.  Ylemmän kuvan ottajaa en tarkalleen

Markollakin oli kova ikävä kun pitkästä aikaa nähtiin, tai sitten se vaan halus halata hupparimerkkiään

Aivan loistava jengi on nyt jo kasassa!

Treenejä sitten PITKÄSTÄ aikaa… Kuvailin tänään vähän selkätreeniä.
Tein:
Ylätalja  85 kg 2 sarjaa
Alatalja 48?kg 2 sarjaa
Kulmasoutu levytangolla 40kg 2 sarjaa
Vipuvarsisoutukone yläselälle ? 2 sarjaa
Ylätaljaa hieman yläselälle 2 sarjaa
Takareidet maaten 15kg per jalka 2 sarjaa
Suorinjaloin maastaveto 40kg 2 sarjaa

Kuten huomata saattaa, on painot noussut 1½ kk aikana esim ylätaljassa 35 kilosta aina 85 kiloon, alataljassa hieman hitaammin, mutta selkä on todistetusti kasvanut melko paljon. Kertoo jonkin verran se, että latseihin on alkanut paukkumaan aika iljettäviä raskausarpia, vaikkei paino nyt sinänsä ole noussut ja kunto hieman jopa kiristynyt.  Mut ei, eihän sitä voi kasvaa tämmöisellä treenillä. :)

Ylätaljassa kuten huomaatte, saa jov ähän käyttää paukutusta, mutta tekniikka pääpiirteittäin on kunnossa ja jokainen toisto on yhtä helvettiä.

Olkaas hyvä:

FitClub Finland PERSONAL TRAINING -palvelut, sekä tammikuun kuulumiset!

Heipä hei taas kaikille!

Johan taas aikaa vierähti mojovasti. Koulut starttaili tuossa ja ns. voiton puolella ollaan, vielä on kuitenkin hitosti tehtävää ja opittavaa mieli joskus saattaa se päätökseen.

Treenit ovat kulkeneet superloistavasti ja hommat rullaa mojovasti eteenpäin. Ruoka uppoaa ja ruokamääriä on pikkuhiljaa saanut nostettua ylöspäin. Vielä on aikaa kehittyä.. dieetti alkanee noin 3 kuukauden päästä. Syy tähän ”aikaistamiseen” on se, että käytiin Arin kanssa läpi vähän suunnitelmaa ja päätettiin siinä ns. pääkisat ja se päätavoite jossa pitää olla parhaimmillaan. Tottakaihan se on Jyväskylän karsinta ensimmäisenä etappina, mutta kyllä ne nuo ulkomaan lavat eniten kiinnostaisi ja pääsisi vielä ikänsä puolesta hyödyntämään mahdollisuuden kisailla sitten Madridissa junnuissa, jos vaan päättäjät sen sallisivat. Sen näkee sitten, missä kunnossa ollaan.

Tulee olemaan siis todella rankka kesä ja syksy tiedossa, kun siihen päälle lyödään vielä se viimeinen tikki eli Fitness Expo. Tämä vain siis jos nyt pääsee edes Jyväskylästä mihinkään, koska luultavimmin ei mihinkään… :D Ei vaan, kyllä minulla luottoa itseeni on ja kun teen asiat niinkuin ne on suunniteltu niin ei voi kuin hyvä tulla. :)

Työkuvioissakin tein pieniä muutoksia. Nyt loppui se ovilla notkuminen ja viikonloppujen valvominen vihdoin ja viimein. Ovihommissa kun on ne omat huonot puolensa ja ajatellen tätä lajia, on se aika pyllystä suoraan sanottuna. Koiran hommaa. Mutta kun reilut 2 vuotta on tuota joka viikonloppu tehnyt ja tutustunut mahtavaan työporukkaan niin vähänhän se jää semmonen haikea fiilis jättäytyä pois. Mutta kaikkea aikansa! Kyllä mä varmasti vielä tämän vuoden puolella muutaman yön käyn valvomassa jos sattuu semmoinen rako. Kiitokset vain työnantajille ja työkavereille! Opiskelijana pitää olla tyytyväinen siitä mitä mahdollisuuksia on annettu työn puolesta.

Nyt kun on jätetty vanhoja juttuja taakseen, on aika mennä itsepääotsikkoon.

Tosiaan minua pyydettiin FitClub Finlandiin yhdeksi valmentajaksi. Minähän ilomielin sitten suostuin ja parempaan saumaanhan tätä ei olisi voinut tullakkaan.

FitClub Finlandin tiimissä on ja tulee olemaan kovia nimiä  mukana esim. Marko Savolainen, Ari Uusitalo… muita nimiä ei viitti vielä paljastella… ;) Suomen parhaimmistoa vain ja ainoastaan!

Tarjolla on niin kisavalmennukset, erilaiset valmennus ja -ohjauspaketit niin alottelijoille kuin kokeneille konkareille iästä tai sukupuolesta huolimatta yms. yms.

Saat myös minun omakohtaisen kokemukseni sekä saamani tietotaidon vuosien varrelta käyttöösi. Pistetään treenit ja ravinto kuntoon sekä tärkein = lihakset kasvamaan ja yleinen hyvinvointi siihen tilaan jolloin tunnet olevasi terve sekä tyytyväinen fyysisesti että henkisesti itseesi! :)

Odotan innolla uusia valmennettavia, uusia kuvioita sekä sitä mitä tulevaisuus tuo nyt tullessaan! Valmennushommasta  parempaa infoa lähiaikoina.

Käykääs sillä välin tykkäämässä FitClub Finlandin virallisista Facebook -sivuista:
https://www.facebook.com/fitclubfinland/

sekä tutustukaa kotisivuihin!
http://www.fitclubfinland.fi/

Nyt on kiirehdittävä nukkumaan että jaksaa olla aamulla skarppina. :)

Vuosi 2015 – Päätöksien, ei lupausten vuosi.

Terve!

Olipahan hienoa herätä uuteen vuoteen tuossa pari päivää takaperin. Tuli mieleen vuosi 2013… Uudella innolla, samalla liekillä kuin pari vuotta sitten. On aika taas kamppailla ihteänsä vastaan entistä kovemmin, kun tietää, että pitkäaikainen haaveeni toteutuu syksyllä 2015.

Kiitän teitä kaikkia seuraajiani, minuun uskoneita ihmisiä, perhettäni, kihlattuani ja yhteistyökumppaneita kuluneista vuosista. Eritoten:

WWW.MANNINEN.INFO
WWW.GAZOZ.FI
WWW.URBANTRADE.FI
WWW.KUNTOTAIPALE.COM
WWW.MROOM.COM/FI

Ilman teitä tämä olisi piirun verran hankalempaa! ;)

Kaikki taas vaihteeksi lupailee uuden vuoden kunniaksi asioita, joita he koittavat parhaansa mukaan noudattaa. Ei siinä mitään, on hienoa lupailla kaikkea maan ja taivaan väliltä. Onhan näitä nähty. Lupaukset ovat vain lupauksia.

Itse en ajatellut sille linjalle lähteä vaan päätin tehdä PÄÄTÖKSIÄ. Päätöksiä siitä, missä haluan olla, miten minä sinne pääsen ja miten minä olen onnellinen!!

pekkatomitakamaa
(kuva: Tomi Takamaa -Probody)

Päätös siitä, että tämä laji on osa minua, en kokonaan minä.
Päätös siitä, että tämä laji ei ole koko elämäni, on muutakin elämää.
Päätös siitä, etten tee tyhmiä asioita, tai jos teen, päätän korjata asiat.
Päätös siitä, että olen siellä missä minun kuuluu ollakkin. 
Päätös siitä, että nautin elämäni joka ikisestä hetkestä.

(Hesarinmyyntitykkivelibrooeqqlle kiitokset mahtavasta ikonista!)

pst… käykääs kattomassa M-Nationista eilistä jalkajumppaa ja tekstin kautta selitystä nuista liikkeiden suoritustavoista ->  http://pekkakotipohja.m-nation.fi/2015/01/03/vuoden-ensimmainen-jalkatreeni/

Ari Uusitalon opeissa. Osa 2: Etureidet

Hyvää mennyttä joulua ja tulevaa uutta vuotta 2015!

Nyt löytyi sopiva rako reissun päältä kirjoitella kuulumisia tännekkin ja aloitetaan pikemiten.

Painoa on taas tullut mukavasti vaikken ole sitä koittanut edes haalia. Ruokailut joulupäivää lukuunottamatta ovat olleet kunnossa ja niissä ollaan pysytty. Ainut hidaste tässä oli kun muutaman päivän sairaana köhin ja viime viikko menikin sitten muutaman kevyen treenin merkeissä.

Palataan taas vähän ajassa taaksepäin. Jatketaan ”väärien metodejen” mualimassa ja laitetaankin julki video jossa näytettään mitenkä ne reijet suapi kasvamaan. Nyt olen tehnyt kyseisen treenileirin jälkeen 2-3 kovaa jalkatreeniä ja eipä ole parempaa tapaa kyllä näitä riisikeppejä treenata. Pikkuhiljaa painoja saa nostella ja odotukset on kovat. Hienointahan tässä on ollut se, ettei polviin tai alaselkään ole sattunut yhtään vaan kohdelihas on hakattu aivan tuusan nuuskaksi.

Pitemmittä puheitta, olkaas hyvät!

Muistakaas käydä tsekkaamassa löytyskö lisäravinteille täydennystä:

WWW.MANNINEN.INFO