Ari Uusitalon opeissa. Osa 1: Takareidet

Hejssan börges!

Lupasin laitella näitä videoita aina erissä ja käydään nyt läpi takareidet.

Kuinka moni on huomannut yhden asian suomalaisessa bodykulttuurissa liittyen takareisiin? No varmaan sen, ettei niitä ole juuri kellään tai ainakin ne ovat suhteessa etureisiin aika mitättömät.

Muutamalla suomalaisella bodarilla on ollut hyvät takareidet ja niistä mainittakoon kaikkien tuntema Marko Savolainen ja Leskisen Jari

Ei se johdu genetiikasta vaikka jotkut sitä puhuvatkin ettei ne kasva sieltä koska on huonot geenit eikä ne ota vastaan reeniä. Paskan marjat, tekniikat on päin persettä ja asioita ei välttämättä tehdä oikein. Kaikki lihakset saa hermottamaan oikein, kun siihen keskittyy. Se vaatii aikaa, se vaatii kärsivällisyyttä… Osalla ne vaan on paremmin hermottuvat ja syynä siihen voi olla yksinkertaisesti lähtökohdat. Jos olet esimerkiksi harrastanut yleisurheilua nuorempana tai vaikka ratsastusta, niin ne on epäsuorasti ottaneet tuhansia ja tuhansia toistoja perille ja se on täten helpompaa kehonrakennuksessa kohdistaa se liike sinne.

Mietippä asiaa siltä kantilta, että kuinka helppoa on hauiksen jännittäminen. Suurin osa ihmisistä kun jännittää hauista niin se tuntuu siellä missä pitää. Takareisi ei poikkea millään muulla tavalla hauiksen toiminnasta kuin että sitä ei yksinkertaisesti vaan rasiteta koukistamalla yhtä paljon kuin sitä hauista.

Tämä ongelma on ollut myös minulla ja keksin siihen itse hyvän konstin saada paremman tuntuman. Puristan pakarat yhteen ja lähden koukistamaan. Tässä on vain se huono puoli, että kun puristan pakaraa, niin se rasitus lähtee pakarasta mutta ottaa sinne takareisiin toisaalta paremmin. Nyt kun kävimme Arin kanssa huolellisesti läpi nämä asiat, niin ei tarvitse enää sitä persusjännitystä tehdä vaan pikkuhiljaa osaan jännittää vain ja ainoastaan takareisiä.

Kuivaharjoittelulla on paljon osuutta asiaan. Kun nojaat johonkin tukeen ja rupeat seisten koukistamaan takareittä tuntumalla, alat pikkuhiljaa hahmottamaan mikä sen takareiden liikerata on ja kuinka helposti siihen loppupeleissä sen tuntuman saa kun hoksaa lihaksen olemassaodon. Suosittelenkin ensin kokeilemaan ihan omalla jalan painolla koukistelua ennen kuin menet koukistusliikkeitä tekemään.

On todella tärkeää pitää nilkan asento niin, että varpaat on kattoa kohden. Muuten pohje ottaa helposti rasituksen vastaan ja takareiteen tuntuman saanti on vaikeampaa. Maaten koukistuksessa on testattava polvikulmia ja jalkojen etäisyyttä toisistaan ja päätellä sitten itselle parempi tyyli tehdä. Itselleni sopii paremmin kapeampi ote.

Katsokaa video ja kokeilkaa perässä. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole, vaan oman kropan tuntemista. :)

The Reborn – kuin uudesti syntynyt

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Tosiaan edellisessä päivityksessäni kerroin muutoksista joita on nyt tullut ja paljon.  Viime viikko vietettiinkin morsiamen kanssa Haaparannassa treenileirillä Ari Uusitalon kanssa.  Se tiedon määrä ja vakuuttavuus asioista oli jotain aivan uutta. Perusasioita, mutta kaikki piti itsellänikin lähteä ihan alkutekijöistä rakentamaan että ymmärsin asioiden pointin… lihasten hermotus, ruokavalion tärkeimmät asiat ja mitkä on jonninjoutavaa ajan hukkausta ja itsensä huijaamista.

Esimerkkinä vaemollani Maaritilla on iät ja ajat ollut paljon selkävaivoja ja Arin opeissa saatiin YHDESSÄ VUOROKAUDESSA nämä ongelmat lähestulkoon eliminoitua. Tuhansia euroja fysioterapioihin, lääkärikäynteihin ja hierontoihin. Kaikki nämä olisi voinut välttää noinkin yksinkertaisilla asioilla kuin mitä Ari opetti. Kaikki lähtee ryhdistä, ihan kaikki. Ryhdin hakeminen oikeaan asentoon on suurin auttava tekijä. Sen kun hoksaa, niin pitäisi rullata aika hyvin asiat eteenpäin. Se ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen ja helppo asia kun kroppa on tottunut pitämään itseään siinä asennossa, missä vahvat lihakset dominoivat ja koittavat estää heikkoja lihaksia toimimasta -> syy suhde seuraus vaivoihin ja epäsymmetriaan.


Mennään takaisin minuun.

Lupasin ottaa paljon videoita ja kertoa asioista mitä opin Arilta ja laitan ne myös jakoon, mutten ihan vielä. Itsellänikin on toki harjoittelemista vielä että sisäistän ihan kaiken kunnolla niin parempi on kun annan vähän aikaa ja selvennän asioita paremmin. Pikkunen pala kerrallaan.

Enää ei tarvitse psyykkailla ja tuijottaa peilistä ihteään tuntia ennen salia saadakseen sen poltteen ja intohimon salille menoon. Nyt jauhan purkkaa pukkarissa ja menen tekemään sen mitä siellä tarvitsee tehdä ja lähden kotiin syömään. Stressitaso alhaalla, kehitys korkealla. This is what I love to do!

Nyt kun kaikki perusasiat ovat kunnossa, on aika lähteä takomaan lihasta ”uudella” tavalla ja minulla on vahva usko siihen, että pystyn ensi vuonna olemaan  lavalla siinä kunnossa ettei selityksille jää varaa ja olen itse onnellinen siinä hetkessä. I’m ready, what ever it takes.

LPG – hoitomenetelmä bodarin kehityksen tukena! Paluu kuolleista kohti uuteen nousuun! ;)

 

Hei kaikille!

On aika päivitysten.  Kerrotaanko tässä alussa nyt vähän mitä kävi pari viikkoa sitten. Olin treenaamassa selkää salilla torstaina, ja lämmittelyissä jo kävi pieni vastoinkäyminen kun tein kulmasoutua ja heti liikkeen alussa vasemmalta puolen selkää napsahti jotain. Meni vähäksi aikaa hengityskyky ja kipu oli aika suunnaton. Onneksi syyksi selittyikin fasettilukko, joka johtui rintarangan jumeista ja lopulta se vaan ei sitten kestänyt. Kuntotaipale Energyn ammattitaitoinen parantaja Kari naksauttelikin selän jo parempaan kuntoon samana iltana.

Vielä se kipu ei hellittänyt kokonaan, vasta seuraavana sunnuntaina vai maanantaina, kun menin treenaamaan jalkoja ja tein jalkaprässiä, niin oikeaoppisella tekniikalla sain LIIKKEEN AIKANA pamautettua selän auki. AI että mikä vapauttava tunne… :D Tähänkin sain neuvot herralta nimeltä X joka tulee kirjoituksen lopulla esille.

Kouluhommien takia ollaan välillä oltu aika kuolleissa, mutta nyt ollaan sieltä noustu ja joululomaa kohti mennään. Whipii!  :) Yksi syy, minkä takia on jäänyt monet päivitykset tekemättä.

Sitten itse otsikon pääaiheeseen. Muistatteko kun kerroin oikeasta etureidestäni ja kuinka se kramppaili jatkuvaan tovi sitten? No ei muuten kramppaile enää.

Sain kutsun käymään kokeilemassa LPG – hierontalaitetta kotisalillani Energyllä, ja tuumasta toimeen ja menoksi.

No mikä se LPG on?
”LPG-terapia on Ranskassa 1986 kehitetty hierontamenetelmä, jossa kudoksia muokataan motorisoitujen rullien ja alipaineen (imun) avulla. LPG laite valmistettiin alun perin palovamma-arpien hoitoon. Nykyään maailmalla suoritetaan päivittäin yli 100 000 hoitokertaa urheilun, terapian, kauneuden ja hyvinvoinnin alueella. Cellu M6 Keymodule 2i tarjoaa käyttäjälleen useita eri hoito-ohjelmia erityyppisiin hoitoaiheisiin. Laitteen toimintatapaa voidaan säädellä rullien pyörimissuunnan, pyörimisnopeuden, imutehon ja tauotusten suhteen. Valittavissa on 14 erilaista hoitopäätä. LPG:tä käyttävät niin ”Matti- ja Maija Meikäläiset” kuin elokuvatähdet ja huippu-urheilijatkin yli 95 maassa. Laitteita on myyty maailmanlaajuisesti yli 37 000 kpl, joista Suomeen hieman yli 100 kpl. LPG on turvallinen ja luonnonmukainen mekaaniseen vaikutustapaan perustuva hoitotekniikka, jolla vaikutetaan pehmytkudoksiin, aineenvaihduntaan, hormonitoimintaan ja hermostoon. LPG:n vaikutuksesta on hyvien käytännön kokemusten lisäksi myös tieteellistä näyttöä”
( http://kinesiopiste.fi/palvelut/lpg/ )


Videolla käymme koko hierontaprosessin läpi jos kiinnostaa käydä kokeilemassa omiin vaivoihin. Minulla todellakin tuo vehje auttoi tuohon kramppailuun eikä kovatkaan jalkatreenit ole enää haitanneet tuota jalkaa. Aivan loistavaa!

Penikkatautipotilaatkin eikun mars mars LPG:hen, sillä Niko vakuuttaa laitteen parantavan ne pois, ainakin väliaikaisesti.

Tästä videoon!

LPG – laitetta voi käyttää myös ”Kauneudenhoitoon”, joten nyt jos joku haluaa vähän erikoisemman joululahjan antaa vaikka emännälleen (tahi miehelleen),  niin käykäähän varaamassa aika keskustan Energyn respasta LPG:hen! HInta on karkeasti sama kuin Fysioterapialla, mutta on sen väärti.

Sitten vähän uusia juttuja. Osakseen myös miksi olen ollut vähän vaitonaisempana blogissa viimeaikoina, johtuu siitä, että olen ollut hieman liian keskittyneenä omaan touhuiluun.

Moni on kysellyt, että kuka minua valmentaa tai onko minulla ollut valmentajaa kisojen jälkeen. No ei ole ollut. Ainoana tiedonlähteenä on ollut oma itseni ja muutama hyvä ystäväni. Vatos Locos!

Nyt on tilanteessa kuitenkin tässä syksyllä tullut muutos, sillä ensi vuonna tulee olemaan niin kovat taistot syksyllä, ettei välttämättä oma tietotaitoni riitä sinne tuomaan parasta mahdollista pakettia.

Harkitsin todella kauan henkilöä, jolla on meriittejä, jolla on tietotaitoa, joka omistautuu minun projektiin täysillä (niin kuin Jerry teki vuonna 2013), henkilöä jolla on mahdollisesti jotain uutta annettavaa ja joka ottaa minut vähän kuin oppipojakseen.

Pitkän harkinnan (koko sykysyn) lopputuloksena päätin sitten ottaa yhteyttä tuonne vähän niiku ruottinmualle ja varmasti monien tuntemaan Ari Uusitaloon. Ari osottautui juuri sellaiseksi, jonka haluan ja Ari oli itsekin innoissaan siitä, että pystyy jakamaan sitä rajatonta tietopankkiaan jollekkin uudelle tyypille joka on uransa alkuvaiheessa.

Arin videoita Supermassan kanssa löytyy täältä:

Kuten jotkut on saattaneet huomata salilla minun treeneissäni pienimuotoista muuttumista, on se osakseen Arin ansiota. Tästä on hyvä lähteä eteenpäin ja nyt tulevana maanantaina lähdenkin Haaparantaan pitkälle treenileirille. Ensi vuotta odotellessa. It’s gonna be a hell of a year!!! ” BOOM BOOM BOOM” – MN ;)

Mannisella olisi muuten joulutarjoukset käynnissä:

Olkaahan tarkkana ja käykää tsiigaamassa noina päivinä tarjoukset! ;)

http://www.manninen.info/

Eiblog 4. Biceps & Triceps – Hauis ja ojentajatreeniä

Noniin! Jälleen kerran olisi aika julkaista uusi viteo.

ads2
Loistavia treenejä on ollut viimeaikoina.

Tämä on taas pikaisempi päivitys, mutta video on varmasti mielenkiintoisempi kuin lässytys:

Lähiaikoina kirjoittelen Taffer nimeä kantavista treenien apuvälineistä ja ovatko ne ostamisenväärtejä. Kokeilussa ovat olleet nyt jo monen monta viikkoa niin voi sanoa rehellistä mielipidettä. :)

Samoiten parin päivän sisään tulee eibbi sukkahousuissa jutskaa. ;) Be ready. :D

Eiblog 3. Quads – Etureidet

pekkaa
Vaikka käsipriorisaatio onkin menneillään, niin on nuista jalan raakileista pidettävä silti hyvä huoli. Jalkoja on ollut todella mukava tehdä, kun edellisen priorisoinnin aikana opin taas paremmin aktivoimaan tietyt kohdat jaloista ja tuntuman hakeminen on paljon helpompaa.

Olenkin nyt tehnyt etukyykkyä jalkatreeneissäni melkoisen paljon. Milloin smithissä ja milloin vapaalla tangolla. Vannoin viime vuonna etten koskaan enää tee etukyykkyä, sillä se tulehutti solisluunpääni todella todella pitkäksi aikaa. 2013 kesästä pitkälle loppuvuoteen minulla oli tämä vaiva ja se haittasi lähestulkoon jokaista treeniäni. Kivun todellinen alkulähde oli alaselkä, joka oli jumien kautta sitten kulkeutunut tuonne solisluualueelle ja väänti kroppaa epäergonomiseen asentoon. Eli jos ihmettelette hartioissa ongelmia eikä se ole lähtenyt yläkroppaa huoltamalla, niin suosittelenpa katsomaan varpaisiin, se saattaa lähteä jopa sieltä asti. ;)

Nyt on vapaalla tangolla saanut tehtyä 3 etureisitreeniä vallan mainiosti ja on tämä kyllä vain niin ykkösliike etureisille eri hack-variaatioiden kanssa ettei muuta kaipaisikaan.

Tyhmänä lihapäänä menin sitten poistamaan viimeviikon olkapää/takareisitreenin videomateriaalin kamerastani joten jäi tämä treeeni väliin -> kuvataan siis seuraavalla kerralla uudestaan. :)

Tässä kuitenkin Eiblogin 3 osa, etureidet:

M-NATIONIN PUOLELLA KÄSIPRIORISAATIO-OHJELMA vapaasti kaikille jaossa! Käykäähän ottamassa testiin!

http://pekkakotipohja.m-nation.fi/2014/11/11/kasipriorisointiohjelma-heikkokatisille/